مبانی طراحی لباس برای تئاتر و سینما

.اگر شما از اواسط یک فیلم به تماشای آن بنشینید حتی اگر اطلاعی از داستان فیلم نداشته باشید بر اساس نوع لباسی که بازیگران به تن دارند می توانید درباره ژانر فیلم،برهه ای از تاریخ که روند داستان درآن اتفاق می افتد ،منطقه جغرافیایی و ...حدسهایی بزنید.هدف از یک طراحی مناسب لباس برای فیلم هم همین است که بتواند هر چه بیشتر فضای داستان را برای بیننده باور پذیرتر کند و به او این امکان را بدهد که خود را در فضای فیلم احساس کند نه جز جدا افتاده ای از آن.طراحی لباس به چهار بخش طبقه بندی می شود :-تاریخی(Historical) -تخیلی(Fantastic) -رقص(Dance) -امروزی(Modern)و در یک فیلم گاهی ما ترکیبی از این چهار بخش را می بینیم.یک لباس از آغاز کار بر روی آن تا اتمامش تغییرات زیادی را پشت سر می گذارد. از تهیه پیش طرح ها و اجرا روی مدلها،پس از تصویب نهایی تا اضافه شدن متعلقاتی نظیر کفش،کلاه، پوششهای مختلف برای سر و... .اما طراح لباس گاهی باید فراتر از عملکرد معمول خود برود و با توجه به نوع داستان و شخصیتها وارد حیطه جزئیات خاص و غیر معمولی نظیر کلاه گیس،طراحی ماسک وگریم هم بشود . برای مثال در نمایشنامه موزیکال" گربه ها" (Cats)،جان نپیر John Napier به عنوان طراح لباس،پوشش کاملی از یک گربه برای بازیگران طراحی وتهیه کرد که جایزه Tony Award رو در سال 1983 به عنوان بهترین طرح لباس برایش به همراه داشت.بعضی از لباسهای بسیار معروف خود به تنهایی دارای شخصیتی مستقل هستند و نماد و سمبلی برای کاراکترهایی که آنها را به تن میکنند.نمونه های آشنای زیادی وجود دارند که از شهرت جهانی برخوردار هستند مثل زورو با شنل سیاه و ماسک روباه گونه اش به عنوان یک نمونه قدیمی و کاراکترهای امروزی تر مثل مرد عنکبوتی.باید توجه داشته باشیم که این بخش هم مانند سایر بخشهای یک فیلم بودجه هنگفتی را به خود اختصاص می دهد

/ 0 نظر / 106 بازدید