عوامل متعدد در انتخاب و طراحی لباس برای سینما

نمایش در واقع انعکاس زندگی است که در سبک خاص خود نزدیک یا دور از وضعیت واقعی می‌شود به همین خاطر نمایشی که در بستر واقع‌نمایی اتفاق می‌افتد شخصیت‌هایی شبیه به آنچه که ما به ازاء بیرونی دارند ارائه می‌دهد اما هر چه از این سبک  به سمت ذهنی حرکت می‌کنیم نوع نوسانات و تغییرات متفاوت است.

انتقاد یا ایرادی که از لباس‌های بازیگران ایراد و انتقاد وزارت ارشاد یا نیروی انتظامی است مطرح می‌شود نظر این بخش‌ها است. در واقع تحت تاثیر عوامل متعددی است و مسائلی نظیر سلیقه، فصل و... در آن دخیل هستند. به همین خاطر وقتی ارگان یا شخصی به نوع لباسی اعتراض دارد باید دید چه الگویی به عنوان درست ارائه می‌دهد.

عوامل متعددی در انتخاب و طراحی لباس برای سینما دخیل است چرا که یک طراح لباس در سینما باید بتواند تهیه‌کننده را از لحاظ هزینه راضی کند ضمن اینکه بخش تولید نیز در سرویس‌دهی به طراحی لباس دخیل است و قطعا تدارکات نیز حضور دارد به همین خاطر مسئله طراحی لباس در سینما پیچیده‌تر می‌شود به نحوی که نمی‌توان چندان روی آن قضاوت کرد اما در مقوله تئاتر این مسئله راحت‌تر است و دست طراح بازتر گذاشته شده است به همین خاطر کارکترهای تئاتری در طراحی لباس و صحنه بهتر می‌نشینند.

کشورهای پیشرفته روی مسئله سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند و مسلما هر چه سرمایه‌گذاری انسانی و مالی بر این مقوله بیشتر باشد برداشت وسیع‌تری را به همراه دارد.

 مسئله اینجاست که در سینما بخش خصوصی فعالیت دارند به همین خاطر سعی می‌کنند هزینه‌ها را به صورت حداقل صرف کنند لذا دست طراحان در این بخش‌ها بسته است در حالی که بخش تئاتر هنوز دستخوش تحولات خصوصی نشده چرا که سود چندانی را در بر نداردعوامل.

 واقعیت این است که تمرکز بر لباس تئاتر در ایران به خاطر کم‌اهمیت بودن این بخش اتفاق افتاده است چرا که کاراکترها، صحنه و مسائلی از این دست در تئاتر محدودتر هستند و دست طراح در این زمینه بازتر است.

/ 0 نظر / 26 بازدید